Veelgestelde vragen

ALGEMEEN

Aan welke voorwaarden moet ik voldoen om een sociale woning te huren?

Hoe lang moet ik wachten vooraleer ik een sociale woning kan huren?

Hoe gebeurt de toewijzing van een sociale huurwoning?

Kan een huisvestingsmaatschappij mij schrappen van de wachtlijst?

Wat moet ik doen als de maatschappij mij een woning aanbiedt?

Mag ik een woningaanbod van de huisvestingsmaatschappij weigeren?

Wat moet ik doen als ik tijdelijk geen woning kan aanvaarden?

Wat staat er in het huurcontract?

Wat gebeurt er bij de ondertekening van mijn huurcontract?

Hoeveel bedraagt de huurwaarborg?

 

HUURDERS

Wie is huurder?

Wat is een plaatsbeschrijving en waarom gebeurt dat?

Hoe kan ik een probleem melden?

Hoe kan ik een herstelling doorgeven?

Hoe kan ik mijn huurovereenkomst opzeggen?

Heeft je gezin recht op een tussentijdse herziening van de huurprijs?

Wat kan ik doen bij betalingsproblemen?

Wat moet ik doen als de samenstelling van mijn gezin verandert?

Mag iemand komen bijwonen of inwonen in mijn sociale huurwoning?

Kan ik verhuizen naar een andere sociale huurwoning?

Wat moet ik in orde brengen wanneer ik naar een andere woning verhuis?

Kan ik mijn woning kopen?

Kan ik een garage, carport of staanplaats huren of opzeggen?

Mag ik een tuinhuisje plaatsen?

Mag ik een haag planten of een afsluiting plaatsen?

Mag ik een huisdier houden?

 

VARIA

Hoe voorkom ik verstoppingen in de riolering?

Wat is sluipverbruik?

Ik heb mijn huissleutel verloren. Wie draagt de kosten?

Hoe voorkom ik vochtproblemen in mijn woning?

Hoe onderhoud ik de centrale verwarming?

Hoe bescherm ik mijn leidingen tegen vorst?

Hoe bescherm ik de watermeter in mijn meterput in de garage tegen de vorst?

Wat doe ik als mijn leidingen bevroren zijn?

Hoe bescherm ik de centrale verwarmingsinstallatie tegen bevriezing?

Welke zaken van mijn woning kan ik zelf makkelijk onderhouden?

 

Voor meer inlichtingen kan je terecht op nr. 014 54 19 41.